Még 20.000 Ft és ingyen szállítjuk ki megrendelésed!

HotStyle.hu - Interjú Szekeres Ingriddel, a Szputnyik shop vezetőjével

Szekeres Ingrid

 

Egy Szputnyik pályára állításához kitartásra, bátorságra és hitre, de legfőképpen élénk képzelőerőre van szükség, hogy a vintage, a különleges, egyedi ruhákra már a Budapesten élő fiataloknak és divat iránt érzékenyeknek szüksége van. A kezdeti nehézségekről, konkurenciáról, hazai elfogadásról, a divat élet művészeiről beszélgettem Szekeres Ingriddel.

 

- Én tanultam oroszt még az általános iskolában, a szputnyik szó nekem útitársat jelent, ami az első szovjet műholdnak is a neve volt. Van valami köze a ti Szputnyikotoknak ehhez az orosz szóhoz?
- Igen, a Szputnyikot mi is, mint útitársat értelmezzük. A név a tulajdonostól, Vörös Rolandtól származik, akit a japán író, Murakami Haruki ihletett meg. A könyv főszereplője az útitársát Szputnyik szívecskémnek szólítja, ami nagyon megtetszett nekünk. Mi is így tekintünk a Szputnyik boltra, útitársunkként kezeljük. Az orosz vonal pedig inkább része a stílusok sokaságának, amit képviselünk. Úgy érezzük, hogy egy különleges, könnyen megjegyezhető nevet adtunk, annak a világnak, amiben mi élünk és alkotunk.

- Felfedezték már maguknak a Szputnyikot a szakmabeliek? Gondolok itt elsősorban a stylistokra, színházi öltöztetőkre, divatbloggerekre, divattervezőkre…
- Az elmúlt másfél évben egyre többen találtak meg bennünket. Nagyon szeretik ezt a stílust és az inspiráló közeget, amit az ide betérő megtapasztalhat. A színházak - A Nemzeti Színháztól, a Katonáig, a Miskolci Nemzeti Színházon át a Szputnyik Hajózási Társaságig - főleg a Bakáts téren található Szputnyik Bazárba járnak, mivel ott több jelmez található, míg a divat képviselői inkább a Dohány utcába térnek be, ahol igazán egyedi és minőségi vintage darabokra lelhetnek. Épp néhány napja járt bent egy stylist, akinek a Szputnyik volt az utolsó esélye, hogy megfelelő ruhát találjon egy fotózásra. Egy 50-es évekbeli darabra volt szüksége, és gyakorlatilag nem volt más üzlet, ahol ilyet találhatott volna, és itt aztán sikerült is meglelnie.

Szputnyik shop

- Szerintem ahhoz, hogy valaki ilyen ruhákat felvegyen, nagyon bátornak kell lennie, illetve nagyon jó stílusérzékkel kell rendelkeznie, hogy a különböző stílusokat megfelelően tudja kombinálni. Hogy látjátok, meg tudnak birkózni ezzel a hazai vásárlók?
- Talán leginkább a fiatalok, de nem szeretnék általánosítani, mivel minden korosztályból kerülnek ki olyan „bátor” vásárlók, akiknek kiváló a stílusérzékük, és nem félnek azt megmutatni.
A különböző korszakok egyedi, régi darabjait a mai kortárs divat elemeivel kombinálni izgalmas és bátor feladat.
Valljuk, hogy a divat az egyénről szól; a ruhák kiválasztása és az outfit-ek összeállítása pedig személyes választás és ízlés dolga. Arra buzdítunk mindenkit, hogy legyen kreatív, találja meg saját stílusát és merje kifejezni önmagát!
A Szputnyik shop üzleteiben adott a lehetőség a stílusok közötti szabad átjárásra, itt megtalálhatják azokat a darabokat és kiegészítőket, amik valóban őket tükrözik. A vintage és retro ruhák, valamint az egyedi, printelt pólók néhol merész, vidám vagy akár infantilis mintái esetleg szürreális motívumai rögtön a viselőre irányítják a figyelmet.

Szputnyik shop

- Mi a helyzet azokkal, akikben megvan ugyan a kellő bátorság, mégis egy kis tanácsra szorulnának. Ti tudtok nekik ebben segíteni?
- Nem igen szokott ilyen előfordulni, de természetesen, ha, megkérdezik a véleményünket, nagyon szívesen segítünk. A külföldi vásárlók érdeklődésének középpontjában határozottan a vintage darabok állnak. Bátrabban vásárolnak, merészebben választanak, láthatóan magabiztosabban mozognak a régi holmik között, mint a magyar vásárlóközönség. Képesek órákra elveszni a bolt egyik-másik zugában, időt-energiát nem sajnálva kutatnak és próbálgatnak, míg végül ráakadnak a tökéletesen passzoló darabokra. A személyiségükhöz passzoló elemeket keresik. Hogy pontosan mit? Ez nagyon változó. Ahány vásárló, annyi stílus.

- Öltözködés szempontjából melyik a kedvenc korszakod? 
- Nehéz kiemelni egy-egy korszakot, hiszen mindegyik valamiért izgalmas.
A 20-as években a radikális változást jelentő rövid, rojtos ruhák megjelenése, a szipkák, a lázadó lányok rövid haja marcell hullámokkal, no és a dzsessz. Az 50- es évek csillogása és fényűzése, mely az eleganciáról, színekről és szagokról szólt, Christian Dior és a New Look,Coco Chanel és még sorolhatnám.

- Mennyire követed a mai kor divatirányzatait?
- Abszolút. Amikor meg kell határozni, hogy mi kerüljön a fogasokra, az üzletek polcaira, akkor igenis, hogy tisztában kell lennem a trendekkel, az új vonalakkal, kollekciókkal, hiszen ezek befolyásolják a vásárlókat is. Folyamatosan figyelemmel követem a nagy tervezők munkásságát és a divathetek bemutatóit.
Számunkra a ruhák gyűjtése több mint egyszerű időtöltés. Ez egy mód arra, hogy megőrizzük és értékeljük a történelmet, a kultúrát és a divatot.

- Kik a kedvenc tervezőid?
- Nagy hatással volt rám Hussein Chayalan párizsi kiállítása. Lenyűgöz a dizájner sajátos megközelítése a divat iránt. Finoman áttöri a határokat, az öltözködést átviszi a szobrászat, a performance-ok világába. Hiszem, hogy a művészetek között átjárhatóság van, és inkább hozzátesznek egymáshoz, mintsem elvesznek.
Mindig vannak olyan különleges darabok, egyedi megoldások, anyaghasználatok, amik inspirálnak. Imádom a társadalomformáló hatással is bíró Vivienne Westwoodot, aki a hagyományos öltözékeket egy jó adag perverzióval ötvözve hozta létre saját stílusát. További kedvenceim között említhetem Alexander McQueent, Jean Paul Gaultier-t is. Értékelem, hogy a konvencióromboló kreációk mellett nagy tiszteletet mutatnak a klasszikus öltözékek iránt is.

- A magyar divattervezők közül?
- A provokatív és izgalmas ruháiról híres Mojzes Dóra vagy az állandóan kísérletező és új, friss szemléleteket képviselő Abodi Dóra munkásságát is nagyon nagyra tartom, de még számos tervezőt említhetnék. A magyar tervezők nagyon kreatívak, de sajnos szűk a tér, ahol megjelenhetnek.

- Külföldön az ilyen típusú ruháknak, boltoknak nagy hagyománya van, Budapesten csak néhány éve bukkantak fel a vintage boltok. Külföldön most mi a divat? 
- Ha elmegyünk külföldre, akkor biztos 2-3 napig csak a vintage boltokat járjuk, nagyon sok inspirációt tudnak adni. Például a régi ruhák újrahasznosítása, átalakítása kint már régóta működő és sikeres része az üzleteknek. Ezt mi is szeretnénk bevezetni, hiszen sok olyan darab kerül a kezünk közé, ami az aktuális formájában vagy méretében nem igazán hordható, pedig nagyon szép. Ezeket szeretnénk maivá, a trendeknek megfelelővé, viselhetővé varázsolni, és így egyben nemcsak értéket őrzünk meg, de környezettudatosan is gondolkozunk. A vintage dolgok mellett vannak egyedi tervezésű, új ruháitok is, gondolok itt elsősorban a pólókra. Milyen időközönként kell új kollekcióval megjelennetek? Két- három havonta igyekszünk valami újdonságot biztosítani, figyelünk a trendekre és a szezonokra. Természetesen a vintage darabok esetében ez nem annyira jellemző, hiszen ott időtálló darabokról beszélünk.

- A „Helló Cicu” kollekciót Fridvalszki Márk képzőművész készítette. Mennyire fontos, hogy fiatal tehetségeknek bemutatkozási lehetőséget biztosítsatok? 
- Nagyon fontosak számunkra az itthoni művészekkel, tervezőkkel való együttműködések. Hamarosan szeretnénk újabb pályázatot kiírni pólótervezésre. Még nem találtuk ki teljesen a pontos részleteket, de mindenképp nyitott lesz a pályázat, éppen azért, hogy bárkinek lehetősége legyen bizonyítani vagy csak kipróbálni önmagát nálunk.

- A Fogasházban volt kiállításotok a Design Hét idején. Miért szeretettek volna egy kiállításon is megjelenni? 
- Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy ezek a ruhák nemcsak különlegességükben képviselnek értéket, hanem abban is, hogy túléltek nagyon sok évet vagy évtizedet, így megvan a történetük. Az értéknek úgy gondoljuk, hogy létjogosultságuk van a mai világban is, és az, hogy milyen formában viselnénk ezeket, jól bemutatható fotókon egyaránt. Sokat gondolkoztunk azon, hogy lehetne a legjobban megfogni ezt, végül a két fotóssal történő együttműködés megerősített minket ebben a döntésben. Heisler Zsófia analóg géppel készített fotói egy múltbeli visszapillantást, történeti távlatot nyújtottak a Lauren Bacalfémjelezte 20-as és 30-as évek békebeli glamour világába. Krulik Marcell a digitális technika segítségével erre a mímelt múltra reflektált a fiktív közegből kiragadott modell mai, életszerű környezetbe történő áthelyezésével.
A kapcsolódási pontokat a kép-párokon életre keltett ruhadarabok és kiegészítők adták. Az egymásban visszatükröződő két korszak arra világított rá, hogy a vintage, mint stílus valóban kortalan.

Szputnyik shop

Nagyon nagy élmény volt mindannyiunk számára a kiállítás kigondolása, megszervezése és a sok közös munka.
Reméljük, hogy még sok hasonló projekt jöhet létre a segítségünkkel!

 

Szputnyik Üzletek

SZPUTNYIK SHOP POP-UP
Budapest V. Március 15. tér 1.
Nyitva/Open: H-Szo/Mon-Sat 11:00 - 19:00
(2016. június 1 - szeptember 30.)
SZPUTNYIK SHOP D-20
Budapest VII, Dohány utca 20.

SZPUTNYIK SHOP K-22
Budapest VI, Király utca 22. (Káldy u.1)

SHOP ONLINE
www.szputnyikshop.hu

Kövessetek minket Facebookon és Instagramon is!
https://www.facebook.com/szputnyikshop
https://www.instagram.com/szputnyikshop/

 

Interjú: Nagy Eszter, HotStyle.hu
http://www.hotstyle.hu/?q=a-divat-az-egyenrol-szol-interju-szekeres-ingriddel-a-szputnyik-shop-vezetojevel