Kosár 0
HungarianEnglish

Ökoroom.hu - 2019 December

Karácsony Ősz/Tél Press Stílustippek

A fenntarthatóság és az ökotudatos életmód hírnökei, az Ökoroom.hu készített egy rövid interjút velünk, hogy mégis miképp lehet divatos és környezettudatos egyszerre a karácsony?

Az Öko Karácsony rovatban kaptunk helyet, ahol bemutathattuk karácsonyi csúnyapulcsi kampányunkat, ami alternatívát kínál az ünnepi időszakban is.

"Fenntartható viselet, ami nélkül nincs december – avagy megvetted már az idei csúnyapulcsidat? 

 

Puha, meleg és csúnya. Vagy nem csúnya, csak annak tűnik, mert van rajta valami, ami feszegeti a jó ízlés határát. Például egy télapó csomó candy nyalókával, Jingle Bell pulcsi kacsintó rénszarvassal, hópihék arany flitterekbe ültetve. A csúnyapulcsik mára összefonódtak az ünneppel. A Szputnyik shop 2019-es kínálatában a legklasszikusabb és ezzel együtt a legegyedibb darabokat találod meg; olyan kincseket, amik biztosan nem jönnek veled szembe az utcán. Ráadásul a fenntarthatóságot, a környezetet is támogatod a vintage divattal.   

 A csúnyapulcsik kultuszát éljük, olyannyira, hogy pár éve már a brit királyi család tagjai is bemutatták ünnepi csúnyapulcsijukat, a Microsoft pedig tavaly megalkotta saját darabját, a Windows 95-ös pulóvert.

 A Szputnyik shopba megérkezett az idei karácsonyi kollekció; mivel a szputnyikosok egész évben gyűjtögetik a ruhákat, külföldi piacokra, vásárokba járnak, hogy megmentsék a holmikat attól, hogy feledésbe merüljenek, két ugyanolyan darabot náluk nem találsz.

Webshopjukon mi is igazi vintage gyöngyszemekre bukkantunk: az egyik kedvencünk a síelő hóember, ami olyannyira kidolgozott (mondhatni giccses), hogy még a cizellált csillagos égboltra is jutott figyelme a tervezőknek. Mivel minden darab más, ezek a ruhák erősen karakterizálnak, például azzal, hogy szöges ellentétei annak, amit ma a divatról gondolnánk. A csúnyapulcsi éppen attól trendi, hogy a divat ellen dolgozik.

 A csúnya pulóverek viselete egyébként felér egy időutazással, de nem is lehet pontosan meghatározni, hogy melyik korba. Merthogy jellemzően az ötvenes években jelentek meg ezek a vastag, puha, téli holmik, főleg az USA-ban, ahol a giccs és az ünnep, no meg a kereskedelem már akkor összefonódott. Persze az amerikai középosztálybeli családok ezeket a pulcsikat nem tartották sem giccsesnek, sem csúnyának, ahogyan később, a hetvenes években sem, amikor telente előkerültek a szekrényekből ezek a nosztalgikus darabok. A nyolcvanas évek aztán fejére állított mindent: emlékezetes a jelenet, ahogy Cliff Huxtable a The Cosby Show hőse kettős személyiségét úgy mutatja be, hogy az egyik énje egy rém csúnya kötött pulóvert visel. A filmipar felkapta a témát, de még nem eléggé. A térhódítás csak ez után jött, amikor besétált egy harmincas hapsi rénszarvaros garbójában egy karácsonyi, családi partira. Marc Darcy (Bridget Jones I.) pulcsija annyira megfertőzte (megbotránkoztatta) a közízlést, hogy a PR-osok immár fantáziát láttak benne. 2002-ben Vancouverben jótékonysági partit rendeztek hajléktalanok számára, a megjelenés szigorúan csúnya pulóverben volt. Az út pedig azóta törtetlen, ám megjelent a fogyasztói igények között a fenntarthatóság is, és rájöttünk, hogy ami vintage, az egyben a környezetünket is szolgálja.

Serf Rebeka, a Szputnyik projekt koordinátora azt mesélte lapunknak, hogy belvárosi üzleteikben már egy ideje megfigyelhető az a tendencia, hogy a vásárlók környezettudatosan keresnek ruhákat. Hiszen ma már tudjuk, hogy a fast fashion ökológiai lábnyoma jelentős: évente mintegy 23 millió tonna gyapotot termelnek világviszonylatban, és 2,4 milliárd tonna rovarirtót használnak el a gazdák ehhez. A Szputnyik célja az, hogy fast fashion ruhák helyett minőségi, évekig hordható darabok forogjanak a vásárlói piacon, és úgy látják, hogy ezt a vásárlói magatartás nagyon jól leköveti.

A vintage darabok egyébként egyre trendibbek, és az idővel egyre értékesebbé válnak: egy letűnt kor (például a nyolcvanas évek) sajátos atmoszféráját hozzák vissza, egy-egy kultúrát, divattörténetet, életérzést rögzítenek és ültetnek át a kortárs trendbe. Így egyre patinásabbak, mondhatni: kultuszdarabokká váltak.  

Lepd meg szeretteid vintage kincsekkel idén karácsonykor és maradj környezettudatos az ünnepi bevásárlás alatt is!"

A cikket itt találod.

 



Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések


Kapcsolódó bejegyzések

Ilyen volt veletek 2019!

Ilyen volt veletek 2019!

Divat Együttműködések Ősz/Tél Vintage

Mozgalmas évet tudhatunk magunk mögött, amit ti, a szuper vásárlóink tettetek azzá. Összegyűjtöttük a 2019-es év legjobb pillanatait és eseményeit, aminek szerves részei voltatok a Szputnyik legénységével együtt.

Olvass tovább... →

Boldog új évet kíván a Szputnyik csapata!

Boldog új évet kíván a Szputnyik csapata!

Divat Ősz/Tél Szilveszter Vintage

2020. január 2-tól a megszokott nyitvatartási időben várunk benneteket üzleteinkben!  

Olvass tovább... →

Marie Claire - 2020 Január

Marie Claire - 2020 Január

MarieClaire Ősz/Tél Press Stílustippek

2020-at a Marie Claire is velünk indítja, méghozzá egy szuper menő, platformos Dr. Martens cipővel! 

Olvass tovább... →